Subiect: | Poduri de lemn | Autor: | Cornel Dusescu | |
Perioada: | Foto: | Diverse | ||
Localizare: | Bucuresti | Contributii: | ||
. |
„Podurile” din Bucureștiul de
altadata
Intelesul
cuvantului „pod” a fost in vremuri vechi, in afara de acela de pod peste o apa
si de drum principal, sosea. Acele drumuri care legau orasul de drumuri
importante aveau statut de „pod domnesc”. Numele de pod venea de la faptul ca
aceste drumuri erau „captusite” cu busteni ceea ce le dadea aspectul de pod.
Cel mai
cunoscut este Podul Mogosoaiei, sau Mogosoi(viitoarea cale a Victoriei).
Majoritatea numelor acestor strazi au fost schimbate prin decret regal la
sfarsitul Razboiului de independenta si multe il poarta pana in ziua de astazi
(Rahova, Plevnei, Victoriei).
Bucurestii
aveau 5 poduri, adica cinci strazi lungi care legau centrul cu periferia si
inlesneau transporturile. Aceste cinci poduri erau:
1. Podul
Calicilor,
2. Podul
Targului de Afara,
3. Podul
Serban-Voda,
4. Podul
de Pamant,
5. Podul
Mogosoaei.
Podul Calicilor este actuala Calea
Rahovei. Din vechime, pe cat se stie din secolul al XVI-lea, pe o foarte intinsa
portiune de pamint, unde la un moment dat se aflau strazile : Emancipata, Egalitatei,
11 Iunie, Calea Rahovei, Antim, Justitiei, etc. si pana in Tigania Mitropoliei,
care era sub dealul Mitropoliei, se aflau sute si sute de cocioabe, bordie,
cäsute foarte mici, unde locuiau calicii.
Acestia se
sculau cu noaptea in cap si porneau dupä cersit. Ei aveau un staroste si
constituiau o breasla. De atunci a ramas vorba : „Mai Mare peste cei mici,
staroste de calici”.
Dar cu
vremea, MitropoIitii si boierii au inceput sa Impinga pe calici afara.
Deposedati cu forta de locurile pe care le ocupau, calicii au disparut treptat,
goniti de boieri si autoritati, asa ca la anul 1741 Podul Calicilor era
deschis, podit- tot, având „canale” pe dedesubt pentru deversarea apei (de ploaie) In Dâmbovita.
Mai
tärziu, nu se stie din ce fantezie, s-a numit Podul Calitiei apoi strada
Craiovei si mai tirziu calea Rahovei, nume pe care l-a primit in urma razboiului
de la 1877-1878.
Podul Târgului de Afară. Acesta este Calea
Mosilor de astazi. Acest pod a plecat de linga Curtea Domneasca, adica de la gardurile
care desparteau viile domnesti.
Initial
podul pornea de la punctul unde a fost strada Decebal la stänga si C alea
Väcäresti la dreapta(Pe acea vreme, calea Vacaresti se numea, asa e banuiala „Drumul
care duce la Sarbi”). Mai tirziu calea Mosilor pleca de la Bazaca, adica din
piata Sfintului Anton. Initial intre
aceastä piatä si Sfantul Gheorghe Vechiu (locul initial de pornire a podului) erau
terenurile Curtii Domnesti.
Podul
Tärgului de Afarä a inaintat repede, fiinca era foarte animat.
La
inceput, el nu a fost croit decat panä la biserica Sfintilor, unde era bariera
orasului apoi imediat oborul pe proprietätile domnesti. Aceastä bisericä se
numea pe atunci biserica Sibilelor.
Dar oborul
a fost impins mereu mai departe, fiindcä desvoltarea comertului inmultea cladirile
si populatia neincetat.
Animatia
acestui pod era provocatä de faptul cä era in legaturà cu trei tärguri: 1.Oborul,
2. „Targul Dinauntru” care era längä Curtea Domneasca, 3. „Targul de Sus” care
era in cartierul negustoresc, cuprins intre biserica Coltea si partea de
räsärit a Curtii Domnesti, adica pärtile numite Piata Lupoaicei(astazi Piata
Roma), parte din strada Coltei, strada Sfintilor, etc.
Cand s-a
podit acest pod, s-au täiat din pädurile Ilfovului, Vlascei, Dâmbovitei, 13600
de podini, fiindca strada avea atunci lungimea de 1462 stânteni.
Dar cu
toatä podeala, oamenii nu puteau trece pe acest pod decat insotiti de
masalagii, caci altfel si-ar fi frânt picioarele in gäurile podelelor.
Podul Târgului de Afară a apărut în
timpul domnitorului Şerban Vodă Cantacuzino (1640 – 1688).
Podul Serban-Vodä. - Acesta este podul care
inainte de Hengherliu, era calea cea mai de capetenie a Bucurestenilor.
Pe
acest pod intrau domnti cei noi numiti de la Constantinopol, pe acest pod
veneau trimisii dela Tarigrad, pe acest pod se aduceau firmanele sultanului.
Lumea alerga si venea din toate partile, cum se alerga mai tarziu pe calea Victoriei de cite ori erau
särbärori nattonale sau evenimente mai deosebite.
Nu
exista se pare nici un document care sa explice de ce a purtat numele de Podul
Serban-Voda. Se stie ca era utilita veche, dar de care domn
a fost croit nici o vorba.
Curtea
Domneasca, numita mai tarziu Curtea Veche, avea doua porti, una la intersectia
strazii Carol cu strada Smardan, numitä „Poarta de Sus” si alta la sud, numita „Poarta
de Jos” aflata cam in dreptul punctului unde incepa calea Serban-Voda. Din
acest loc incepea o ulita care mergea dea lungul Dambovitei si cotea impreuna
cu ea. Pe portiunea de loc cuprinsa intre strazile Patria, calea Serban-Voda,
calea Väcaresti si Jicnita, se aflau viile Domnesti.
Pe locul
unde se afla (pana in 1940) strada Bazaca si imprejurimi erau locurile
Gradistemlor,
boieri din Gradistea ; acestia erau armasi din tata In fiu, adica pazitori ai
puscariei care se afla unde se afla strada Patriei.
In anul
1776, Alexandru Voda Ipsilante a pus sä se cladeasca casele Beilicului, adica
casele in care aveau sa poposeasca de aici inainte toti turcii veniti de la
Tarigrad co misiuni pasale, mumbasiri, etc. ; acestia stateau aci intretinuti
pe socoteala Domnitorului. De atunci Podul Serban-Voda a primit numele de Podul
Beilicului.
Casele
Beilicului erau asezate aproape de punctul unde se afla podul peste Dambovita (Serban-Voda).
Aceasta
cale era intretinuta cu cea mai mare ingrijire, podelele
de lemn
reparate intruna de catre detinutii puscariei, fiindca pe aici
veneau toti oaspetii distinsi si
musafirii de la Constantinopole.
Podul de Pamánt. Despre acest
pod, care nu a fost niciodatä
podit cu
podele si ursi, ci numai batut cu pietris, nu se gasesc prea multe documente
istorice. In ziua de astazi pe locul in care acest pod exista mai multe strazi
si stradute noi si de asemenea „marele bulevard” care In urma räsboiului dela
1877-78 a primit numele de Calea Plevnei.
Podul Mogosoaiei. Acesta a fost
cel mai nou pod al Bucurestilor.
El a fost
deschis de catre Constantin Brâncoveanu la anul 1690.
Motivul
deschiderii a fost urmatorul : Brancoveanu, care aduna neincetat bogatii mari,
a cumparat mosia Mogosoaia de la o vaduva a unui oarecare Mogo; vaduva traind mai
multa vreme, taranii din zona au spus mosiei la Mogofoata, dupa cum mosiei
Vacarestilor de langa Bucuresti i se spune Baneasa, fiindca era proprietatea vaduvei
Banului Vacarescu. Aceasta este parerea lui Gion, in Istoria Bucurestilor.
In fine,
Brancoveanu cumpara mosia Mogosoaia si, pentru ca sa aiba pana la ea un drum
mai scurt si mai drept, a deschis podul de la Dambovita spre Nord. Dar ceasta
artera nu a purtat de la inceput numele de Podul Mogasoaei. Potrivit unor
documente mai vechi se pare ca a purtat numele de Ulita Mare. Cand i s-a dat
numele pe care l-a purtat pana la 1878, nu se stie cu siguranta.
Documentele
vremii arata ca locurile pe care s-a deschis noul pod, de la
Casa
Prager in jos spre Dambovita, constituiau mahalaua Caramidarilor si era locuita
de mai multe familii boieresti : Cretulesti, Floresti, Cantacuzinesti,
Dragänesti, etc.
Dela Casa
Prager in sus era pe stanga proprietatea lui Andreiu Vistierul, si biserica cu
hramul Sf. Ion Predidici, loc unde se afla astazi Palatul CEC(Casa de Depuneri). Pe dreapta erau
intinsele locuri ale Balacenilor care cuprindeau locurile pe care sunt astazi Palatul
Postelor, Biserica Stavropoleos, Strada Smardan pana la Biserica Sf. Dumitru, (incluzand biserica).
Dupa acest
loc (viran la acea vreme) venea biserica Zlatarilor(si Hanul), care nu se stie cand
a fost cladita, dar care era la acea vreme una din punctele de bariera ale
Bucurestilor.
Pe partea
stanga, intre Zlatari si Sarindar, pe malul stang al Dambovitei, se aflau
insirati tabacii, Impotriva cärora protestau neincetat egumenii dela biserica
Mihai-Voda si de la Sf. Ion Predidici.
Este stiut
din documente, ca pe vremea lui Matei Basatab, biserica Sarindar, actualmente
Cercul Militar, era in afara din Bucurestiului.
Dupa
batalia dela Zernesti, castigatä de Brancoveanu impotriva lui Aga Blaceanu,
Domnul confiscä proprietatea Agai, caruia îi taie capul pe care ii expune timp
de un an si jumatate acolo pe unde se afla acum biserica Särindar. Locul uncle
se afla palatul Postelor devine proprietatea domniei ; aici Brancoveanu cladeste
un mare
han, numit
„Hanul Constantin Vodä”. Dupa daramarea hanului nimicit de focul dela 1847, si
pana cand s-a construit palatul Postelor, locul a purtat numele de „Piata
Constantin Voda”,.
Mergand
spre nord vedem biserica Zlätari, apoi venea Hanul Filipescului, unde mai
tarziu a fost construita(dupa demolarea hanului Casa Socetatii Dacia, care
includea pravaliile doctorilor Serafim si Malla, (mai tarziu pasajele Vilacros si
(Caragheorghevici) de astazi. Bine inteles, toate aceste clädiri s-au ridicat
dupa deschiderea Podului Mogosoaei.
Imediat
dupä deschiderea Podului, boierii au inceput sa se mute
pe el, constuindusi
case spre se muta pe podul Mogosoaei. Imediat dupa Sarindar in fata (viitoarei)Casei
Capsa, este casa Cocorastilor, iar peste drum, pe locul viitorului Caosa, casa
Slatinenilor. Pe locul unde ciitorului Teatru National(langa Palatul
telefoanelor de astazi), erau casele boierului Hierea Brezoianu, care poseda
tot terenul spre strada Brezoianu, biserica Brezoianu, etc.
La
sfarsitul domniei lui Constantin Brancoveanu, bariera orasului era in dreptul Teatrul
National. Dupä 1714 bariera era dincolo de (Pasajul Roman – blocul Muzica) de
azi . Probabil cam in dreptul Bisericii si hanului Cretulescu; se crede ca era
acolo unde este astazi Palatul Regal.
Voda
Mavrocordat a daruit boierului Iordache Cretulescu locul unde a cladit biserica
Cretulescu, si hanul care de jur imprejur.
Pe locul Palatului
Regal de astazi, un boier de mina a doua avea la 183o o casuta pe care a
cumparat-o cu loc cu tot bancherul Sachelarie. Apoi mai tarziu locul a fost
cumparat de boierul care a cladit si biserica Mavrogheni (Izvorul Tämäduirii).
In anul
1797, rupand cu traditia, care voia ca intrarea Domnitorilor in Bucuresti sä se
faca pe Podul Beilicului sau Serban-Voca, Voda Hergheliu intra pe Podul
Mogosoaei. Mare valva si mare supärare pe locuitorit Podului Beilicului care
pierd astfel intaietatea, prestigiul, si mai ales castigurile.
Incet, incet, Podul Mogosoaiei a devenit cel mai important drum al
orasului si zona in sine cea mai la moda. In 1775 erau deja construite 35 de
case mari boieresti.
Podul Mogoșoaiei a fost prima strada Bucuresteana iluminata
in timpul noptii(se pare cu lumanari) incepand din iulie 1814.
Pentru faptul ca lemnul nu era totusi
un material rezistent si putrezea repede drumul a fost de multe ori intr-o
stare deplorabila si a necesitat reparatii(in 1793 si 1814 reparatii capitale).
In perioada de
ocupatie rusa a Principatelor Romane la sfarsitul razboiului Ruso-Turc
(1828-1829) Podul Mogosoaei Primeste o “extensie” spre nord, incepand de la
Piata Victoriei de astazi. Acest drum a fost construit de catre comandantul
fortelor de ocupatie Pavel Kiseleff si ii poarta pina in ziua de astazi
numele(Sos. Kiseleff)
In 1842 drumul este
pavat cu piatra cubica(iar mai tarziu cu asphalt)
Pe data de 12
octombrie 1878 numele Podului Mogosoaiei este schimbat in Calea Victoriei
Podul Calicilor/Calitei, 1841, desen de M. Bouquet |
Mahalaua Calicilor (Calitei), gravura, 1854. |
No comments:
Post a Comment